מדעת עושה סדר – משרד הבריאות עדכן את נהלי החקירות ולא את משך הבידוד

שמענו ש… "קיצרו את משך הבידוד"
בקצרה: ממש לא
נהלי החקירות האפידמיולוגיות שונו, אך לא משך הבידוד עצמו

ב-10 ביולי פרסם משרד הבריאות הנחיות מעודכנות לחקירות האפידמיולוגיות. הנחיות אלו מיועדת לאנשי המקצוע שמבצעים את החקירות, ואלו כבר פועלים לפיהן מאז אותו יום.

מכיוון שאנו מתמודדים עם נגיף חדש, אנחנו לומדים ומשפרים בכל יום את ההתמודדות מולו: מצטבר ידע רב מהעולם ומישראל, מפורסמים מחקרים ונבדקות תרופות שונות. בהתאם לידע המצטבר, נראה כי ברוב המקרים הנגיף מדבק החל מ-48 עד 72 שעות לפני הופעת התסמינים (אם בכלל מופיעים התסמינים). תקופה זו קצרה משמעותית מהתקופה שנלקחה בחשבון עם פרוץ המגיפה, אז חששנו שהחולה יכול להדביק במהלך כל תקופת הדגירה, שמוערכת כיומיים עד 14 ימים לפני הופעת התסמינים. מסיבה זו, מדינות רבות בעולם צמצמו את החקירות האפידמיולוגיות לתקופה של פחות מ-14 יום ממועד האבחון המאמת את הימצאות הנגיף.

צמצום משך הזמן בחקירות הללו מפחית את מספר התושבים שנדרשים לתקופת בידוד, ובנוסף מקצר את משך העבודה על החקירה האפידמיולוגית עצמה (מאחר ונדרש לתחקר פחות ימים), וכך חוסך בכוח אדם איכותי ומיומן הנדרש לחקירות נוספות. אמנם צמצום החקירות האפידמיולוגיות מביא לעליה קטנה בסיכון להדבקה, מאחר ויתכן שיש חולים שלא יאותרו בגלל הקיצור של משך החקירה האפידמיולוגית – אבל משרד הבריאות, בתמיכת חברי צוות הטיפול במגיפות ומומחים נוספים, סבור כי הסיכון קטן והרווח למשק מצמצום מספר התושבים הנכנסים לבידוד, גדול משמעותית.

אז איך תדעו אם אתם צריכים להיכנס לבידוד? הכנו עבורכם תרשים פשוט. אם שמעתם שנחשפתם לחולה מאומת (גם אם אין לו תסמינים), או קיבלתם הודעה על כך – ממשרד הבריאות, ממקום העבודה, מעסק בו ביקרתם, או אפילו מאותו אדם, יש סיכוי שתצטרכו להיכנס לבידוד של 14 יום ממועד פגישתכם. יש לכם את כל המידע הנדרש כדי "לזרום" בתרשים מתחילתו ועד לקבלת ההחלטה: האם תיכנסו לבידוד. בכל מקרה, יש רק 2 אפשרויות בסיום: או שלא נדרש בידוד, או שנדרש בידוד של 14 ימים ממועד החשיפה האחרון לחולה המאומת. תקופת הבידוד, כאמור, לא קוצרה ואין סיבה שתקוצר, בשל תקופת הדגירה של נגיף הקורונה.

תרשים זרימה

זכרו שהמסמך נכתב לצרכי מי שמבצע את החקירה האפידמיולוגית ואם פנו אליכם או שקיבלתם הודעה, כנראה שפגישתכם הייתה בטווח הזמן הקרוב למועד תחילת המחלה. אם אתם חושבים שאין צורך בבידוד למרות ההודעה מהמשרד, פעלו על-פי ההנחיות בהודעה שקיבלתם, צרו קשר עם המשרד ובקשו אישור שלא להכנס לבידוד. רק אם אישרו – באמת אין צורך.

[1] נוהל איתור מגעים של חולי 19-COVID במסגרת חקירה אפידמיולוגית, שירותי בריאות הציבור, משרד הבריאות.

האתר מנוהל ומתוחזק ע"י עמותת מדעת

פיתוח: דניאלה קרני-הראל

עיצוב ומיתוג: כרמי אהוביה


תרומה לעמותת מדעת

אנו עושים כל מאמץ כדי להנגיש מידע מבוסס-ראיות ומהימן בנושאי בריאות. אנו משקיעים זמן ומשאבים רבים על מנת שהמידע המובא באתר יהיה העדכני והמדוייק ביותר, מגובה במקורות מדעיים ותואם את הידע המקצועי בתחומים הרלוונטיים. יחד עם זאת, אין במידע שבאתר כדי להוות המלצה רפואית. אנו מעודדים את מי שחפץ בהמלצות ועצות פרטניות בנושאים רפואיים לפנות באופן אישי לרופא/ה מורשה/ית או לבעל/ת רשיון באחד ממקצועות הבריאות הרלוונטיים.

מוזמנים לקרוא עוד על תהליך יצירת התוכן שלנו

הפרטיות שלכם חשובה לנו
האתר של מדעת עושה שימוש בעוגיות על מנת ליצור חוויה נעימה לכל המבקרים, אתם מוזמנים לקרוא על זה עוד ב דף תנאי המשתמש שלנו

Midaat © 2024 | מדעת - למען בריאות מושכלת