אודות שחפת

שחפת (Tuberculosis) היא מחלה הנגרמת על ידי החיידק מיקובקטריום טוברקולוזיס (Mycobacterium tuberculosis).

החיידק תוקף לרוב את הריאות, אך הוא יכול לפגוע גם בחלקים אחרים בגוף כגון הכליות, העצמות, מערכת העצבים. שחפת היא אמנם מחלה הניתנת למניעה ולריפוי, אך היא עלולה להיות קטלנית אם אינה מטופלת בזמן. איידס היא המחלה הזיהומית היחידה שגורמת יותר מקרי תמותה ברחבי העולם משחפת.

דרכי הדבקה

 

כ-10% מהנשאים מפתחים מחלה פעילה

שחפת מידבקת מאדם לאדם באוויר. חיידקי השחפת מופצים בחלקיקי רוק הנפלטים מאדם החולה בשחפת פעילה (הממוקמת בריאות) כאשר הוא משתעל, מתעטש ואפילו מדבר. חולים בשחפת פעילה יכולים להדביק 10–15 אנשים שהם נמצאים איתם במגע קרוב במהלך שנה.

רוב הנדבקים בחיידק לא יפתחו מחלה פעילה; רק כ-10% מהנדבקים בחיידק יפתחו מחלה פעילה במהלך חייהם. הסיכון לכך גדול בהרבה בנדבקים מעשנים או עם בעיות במערכת החיסון, כגון נשאי HIV, חולי איידס, חולי סוכרת, צרכני סמים או אנשים הסובלים מתת-תזונה.

ברוב המקרים מערכת החיסון תצליח למנוע את ההתרבות וההתפשטות של חיידקי השחפת, והנדבקים יישארו נשאים בעלי שחפת סמויה או חביונית (latent TB). אנשים עם שחפת סמויה אינם חולים, אין להם תסמינים מיוחדים והם אינם מידבקים. עם זאת, שחפת סמויה עלולה להפוך לפעילה בהמשך החיים, במיוחד אם מערכת החיסון נחלשת.

תסמיני המחלה

כשאנשים נדבקים בשחפת אך מערכת החיסון שלהם אינה מצליחה להרוג את החיידקים או להגביל את התקדמותם, תתפתח מחלת שחפת פעילה (active TB). התסמינים כוללים שיעול עם ליחה (ולעתים אף שיעול עם דם), כאבים בחזה, חולשה, חום, הזעות לילה, חוסר תיאבון, ירידה במשקל ועוד. המחלה יכולה להתחיל כמחלה קלה (הכוללת את התסמינים הנ"ל) ולכן חולים עלולים לא למהר לרופא לאבחון ולטיפול וכך להדביק אנשים נוספים.

ללא טיפול רפואי נאות כשני-שלישים מהחולים בשחפת פעילה ימותו ממנה. והסיכון גדול במיוחד לנשאי HIV. כמעט כל האנשים החיוביים ל-HIV שיחלו בשחפת פעילה ימותו ללא טיפול נאות. זאת ועוד, שחפת היא גורם מוות מוביל בקרב חולי איידס (נשא HIV שחולה בשחפת מוגדר כחולה איידס) – אחד מכל שלושה מקרי מוות של חולי איידס הוא משחפת.

השחפת יכולה להתפשט דרך מחזור הדם מהריאות לאיברים אחרים ולהוביל לסיבוכים כגון כאבים ונוקשות בגב (סיבוך נפוץ), דלקת פרקים (לרוב פוגעת בברכיים ובמפרקי הירך), דלקת קרום המוח, פגיעה בכבד ודלקת ברקמות העוטפות את הלב (סיבוך נדיר שיכול להוביל למוות).

במדינות מפותחות מחלת השחפת תוקפת בעיקר קשישים ואוכלוסיות בסיכון (שהוזכרו לעיל), במדינות מתפתחות החולים הם בעיקר צעירים (בני 30-18). כ-95% ממקרי המוות משחפת הם במדינות מתפתחות. הסיכון לחלות בשחפת ולמות מהמחלה גדול במיוחד, כאמור, בנשאי HIV – שהסיכון שלהם לפתח מחלה גדול פי 30-20 מאנשים שאינם חיוביים לווירוס – ובמעשנים. מעל ל-20% ממקרי השחפת הפעילה העולמיים הם תוצאה של עישון.

זיהוי אדם שנדבק בשחפת נעשה באמצעות תבחין טוברקולין (תבחין עור בשיטת "מנטו"). בבדיקה מזריקים כמות זעירה של טוברקולין (חלבונים של חיידק השחפת) לתוך העור באזור האמה ועוקבים אחר התגובה העורית כעבור 48–72 שעות. אנשים שלא נחשפו לשחפת לא יפתחו תגובה עורית. התגובה תתפתח רק אצל אנשים החולים בשחפת (סמויה או פעילה), אצל אנשים שחלו בעבר ואצל אנשים שחוסנו נגד שחפת (בתרכיב BCG).

הטיפול בשחפת נעשה באמצעות שילוב של מספר סוגים של אנטיביוטיקה למשך שישה חודשים לפחות. הפסקת נטילת התרופות לפני הזמן תגרום לחזרת המחלה ועלולה לגרום להופעת זנים חיידקי שחפת שעמידים לטיפול.

אודות החיסון

החיסון נגד שחפת (BCG – Bacillus Calmette–Guérin) הוא חיסון ותיק מאוד, שהשתמשו בו לראשונה בשנת 1921, והוא ניתן לילדים במדינות ששחפת נפוצה בהן.

החיסון מגן על 8 מכל 10 ילדים מחוסנים מפני דלקת שחפתית של קרום המוח ומפני שחפת מפושטת. אולם החיסון כמעט ולא מונע הידבקות בשחפת וכן מגן רק חלקית מהמעבר משחפת סמויה לשחפת לפעילה. לכן הוא לא מונע את המשך העברת החיידק באוכלוסייה.

כיום בישראל חיסון BCG ניתן רק לתינוקות ולילדים במשפחות של עולים חדשים או של תושבים שאינם אזרחי מדינת ישראל המגיעים מארצות ששחפת נפוצה בהן. מאחר שהחיסון הוא בזן חיידק מוחלש אסור לתת אותו לאנשים עם מערכת חיסון מוחלשת ולנשאי HIV.

נתוני תחלואה בשחפת ונהלי מתן חיסון נגד שחפת במדינות ברחבי העולם בקישור הראשון ברשימת המקורות. 

האתר מנוהל ומתוחזק ע"י עמותת מדעת

פיתוח: דניאלה קרני-הראל

עיצוב ומיתוג: כרמי אהוביה


תרומה לעמותת מדעת

אנו עושים כל מאמץ כדי להנגיש מידע מבוסס-ראיות ומהימן בנושאי בריאות. אנו משקיעים זמן ומשאבים רבים על מנת שהמידע המובא באתר יהיה העדכני והמדוייק ביותר, מגובה במקורות מדעיים ותואם את הידע המקצועי בתחומים הרלוונטיים. יחד עם זאת, אין במידע שבאתר כדי להוות המלצה רפואית. אנו מעודדים את מי שחפץ בהמלצות ועצות פרטניות בנושאים רפואיים לפנות באופן אישי לרופא/ה מורשה/ית או לבעל/ת רשיון באחד ממקצועות הבריאות הרלוונטיים.

מוזמנים לקרוא עוד על תהליך יצירת התוכן שלנו

הפרטיות שלכם חשובה לנו
האתר של מדעת עושה שימוש בעוגיות על מנת ליצור חוויה נעימה לכל המבקרים, אתם מוזמנים לקרוא על זה עוד ב דף תנאי המשתמש שלנו

Midaat © 2024 | מדעת - למען בריאות מושכלת