אתיקה של חיסון

להורדת מערך השיעור: אתיקה של חיסון

אתיקה של חיסון

גילאים: ח'-יב'.
זמן השיעור: 45-50 דקות.
לפני השיעור, אם אפשר:

  • להדפיס את חומרי השיעור בצבע, העדפה על נייר עבה או להדביק על בריסטול. אם אף אחד מהם לא מתאפשר, עדיף להדפיס על נייר מיוחד, לדוגמא ממוחזר או צבעוני.
  • לפתוח את המקרן ואת אתר kahoot.
  • לסדר את הכתה בקבוצות או בח׳, מומלץ מאוד לא בשורות.

נושאים שחשוב לדבר עליהם:
1. חיסון גברים על מנת להגן על נשים בהריון (חיסון אדמת).
2. חיסון ילדים על מנת להגן על מבוגרים (חיסון שפעת, פנאומוקוק שהוכחו כיעילים במניעת תחלואה ותמותה בקרב מבוגרים).
3. חיסון עובדי בריאות על מנת להגן על המטופלים (שפעת).
4. אתיקה של כפיית חיסונים.
5. חיסון "חברתי" – פוליו מוחלש ושעלת שניתנים על מנת להפסיק העברה של המחלה בחברה ולהגן על החלשים, לעומת טטנוס ופוליו מומת, ששניהם מגנים רק על המחוסן.
קריאת רקע מומלצת לשיעור:
שאלות ותשובות באדיבות מכון וייצמן.

חומרי עזר:
1. אדמת – http://midaat.org.il/vaccine/rubella/
2. פוליו מוחלש – http://midaat.org.il/vaccine/polio/
3. שעלת – http://midaat.org.il/vaccine/pertussis/
4. שפעת – http://midaat.org.il/vaccine/influenza/

מהלך השיעור:
שיחת פתיחה: היום נעשה משהו מיוחד, נדבר על חיסונים.
מי יודעת להגיד לי מה המטרה של חיסון? כיצד מתחסנים?
מי מכן התחסנה בשנה האחרונה? נגד איזו מחלה התחסנתן? (5 דקות)
חלוקה ל-5 סוגי קבוצות. (5 דקות)
המספר המועדף לחברי קבוצה הוא 2-3, כיוון שאם יש יותר חברים מכך רוב הקבוצה מוצאת את עצמה לא שותפה. על כן יש להדפיס את החבילות בהתאם לכמות הקבוצות שיש מאותו הסוג, לדוגמא בכתה של 40 תלמידים נדפיס בערך 3-4 פעמים את 5 חבילות הדפים.
כל קבוצה מקבלת את חבילת הניירות שלה וצריכה לפתור את השאלות בנוגע אליה בשיטת המדרגות, כלומר, הקבוצה מקבלת שאלה, מחזירה תשובה למנחה (המנחה בודקת שענו נכונה) ורק אז מקבלת את השאלה הבאה. הקבוצה הראשונה שפותרת את כל השאלות מנצחת. תנו לשאר הקבוצות להמשיך גם אחרי שהקבוצה הראשונה מסיימת. כדאי לתת לתלמידים 5 דקות לקרוא את הטקסטים שלהם לפני מתן השאלות. (10-15 דקות).
מערבבים את כל הקבוצות כך שבכל קבוצה יש חברות מכל הקבוצות (בכל קבוצה 5 אנשים).
אומרים לכל קבוצה לפתוח טלפון אחד/מחשב ולהיכנס לשאלון באתר !kahoot. (בכדי להבין איך להשתמש ב-kahoot! לחצי כאן.) אם זה מתאפשר, עדיף להקרין את השאלון במקרן הכתה. הקבוצות תבחרנה שם שאיתו תשחקנה. (10 דקות)
לאחר השאלון- שיחת סיכום.
מי למדה היום משהו חדש? תרצי לספר מה למדת?
אם נשאר זמן, אפשר להראות סרטון לסיום השיעור. [ניתן להדליק את הכתוביות לעברית עם הכפתור הקטן מימין] (שתי דקות וחצי).

להורדת מערך השיעור: אתיקה של חיסון

תנאי השימוש בתכנים