רשת בטיחות החיסונים
Vaccine Safety Network member אתר מדעת הוא חלק מפרויקט רשת בטיחות החיסונים של ארגון הבריאות העולמי, והוא עומד בקריטריונים גבוהים ביותר של אמינות, דיוק והנגשת מידע.
מחלת קורונה - מרכז מידע
מידע על קורונה - בקישור הזה

חיסוני השפעת, חורף 2021-2020

בפרוש אוקטובר מתחיל מחדש אותו הניגון, כבר לא מעט שנים. חיסוני השפעת מגיעים לארצנו, וסביבם מתחיל פסטיבל. הקופות מפצירות בלקוחות להגיע להתחסן, משרד הבריאות זורק כמה מילים, העיתונות מתלהבת מהנושא החם ומתחילה לפרסם כתבות המציגות את הסיכון במחלה מצד אחד, וכתבות "בעד ונגד" החיסון מהצד השני. כתבות עם שפע שמועות כזב שגורמות לבלבול הציבור. עם ישראל נחלק לשלוש קבוצות: יש את הדואגים לבריאותם שרצים מיד להתחסן עם ניצני החיסון הראשונים. יש את אלה שאומרים לעצמם "אולי אחר כך", ומושכים את העניין עד הכתבה הראשונה על צעיר שחס וחלילה נפטר משפעת ואז מיד רצים להתחסן. אלה צובאים על המרפאות, גומרים את מלאי החיסונים הארצי ואז מתלוננים שאין מספיק. וכמובן, הקבוצה השלישית, אלה שחושבים ש"זו רק שפעת". בשביל זה להתחסן? בשביל קצת חום ואפצ'י?

בדיוק בשביל שתי הקבוצות האחרונות, אנחנו בעמותת מדעת עורכים מדי שנה קמפיין שמסביר על סכנות מחלת השפעת, מדוע היא הרבה יותר מסוכנת מ"קצת חום ואפצ'י", מדוע מומלץ להתחסן כמה שיותר מוקדם בעונת השפעת ולא להמתין עד שכל השאר יתעוררו ולא יישארו די חיסונים (בין הפרסומים שלנו, אחד מהשנה שעברה, או מלפני שנתיים).

 

מה מיוחד השנה?

קורונה. המחלה החדשה שהתפשטה בעולם בשנה האחרונה. ממררת את חיינו, הורגת, פוגעת ותופעות הלוואי שלה פוגעות בחיי כולם, בריאותית ו/או כלכלית. למחלה הזו שמשבשת את החיים- אין עדיין חיסון, מוצר שכל העולם מחכה לו בכיליון עיניים. לעומת מחלת הקורונה לשפעת יש חיסון, והחיסונים כבר כאן.

לא ברור מה יקרה בחורף הקרוב מבחינת השפעת. בניו זילנד ואוסטרליה, שם עונת השפעת נמשכת ממאי עד אוקטובר לא הייתה השנה נוכחות משמעותית של המחלה. אמצעי ההגנה שננקטו כנגד הקורונה; ביניהם מסכות, ריחוק פיזי, היגיינה מוגברת, בידוד אחרי טיסות והגבלת התכנסויות, יעילים ביותר גם נגד שפעת, והם עבדו. במהלך תקופה זו נרשמו כ- 800 מקרי מוות מקורונה באוסטרליה, אך משפעת כנראה בסביבות 40 בלבד, לפי הנתונים שיש כרגע.

עם זאת, לא בטוח שגם בחצי הכדור הצפוני נראה את אותה ההשפעה. גודל האוכלוסייה וצפיפותה גדולים הרבה יותר, שדות התעופה עובדים בחופשיות רבה יותר מבחודשים הקודמים, ובמדינות רבות אין כעת הגבלות תנועה משמעותיות, מה שעלול לתרום להפצה של מחלת השפעת. רשויות הבריאות חוששות בצדק ממצב בו מחלת השפעת מתפשטת לצד הקורונה. התסמינים הראשונים של שתיהן דומים למדי, והדבר עלול לגרום בלבול מסוכן, כשחולי קורונה יאובחנו בטעות כחולי שפעת ולא יישלחו לבידוד, ולהפך, חולי שפעת יאושפזו ביחד עם חולי קורונה ויידבקו מהם. דאגה נוספת היא הכפלת העומס על בתי החולים שגם ככה מוטל עליהם בעונת חורף שגרתית.

מסיבות אלה, מומלץ לכולם להתחסן בהקדם האפשרי נגד שפעת, כדי שנהייה מוגנים מפני המחלה הזו, ובכך נקטין עוד יותר את הסבירות להדבקת קבוצות בסיכון בחברה.

 

איך מתחסנים?

אמנם השנה הוזמנו הרבה יותר חיסונים מהרגיל, אך ישראל לא תקבל את כל החיסונים שהזמינה, מפני שכל שאר חצי הכדור הצפוני הזמין גם חיסוני שפעת בכמות גדולה מהרגיל. בכל זאת, צפויים להגיע די והותר חיסונים השנה, יותר מכפליים המספר השנתי הרגיל. עם זאת, לפחות כרגע, לא ניתן לגשת להתחסן, כפי שהתרגלנו בשנים קודמות. השנה כדי להבטיח חיסון של אלה השייכים לקבוצות הסיכון בשלב מוקדם, וכדי למנוע צפיפות בתור בהמתנה לחיסון, הקופות מזמנות את המתחסנים וקובעות עבורם את התורים, לפי סדר ובהתאם לדרגת סיכון, כפי שקבע משרד הבריאות. סביר שבהמשך יאפשרו גם למי שאינם שייכים לקבוצת סיכון לגשת ולהתחסן בקביעת תור מראש. בנוסף, קופות החולים פתחו מרפאות לחיסון בנפרד מהמרפאות הרגילות, על מנת להפחית סיכון לחשיפה למחלת הקורונה.

 

מגוון החיסונים השנה

השנה צפוי מגוון רחב יותר של חיסונים, לעומת שנים קודמות.

יש כמובן את החיסונים הרגילים של נגיפים מומתים בזריקה, כמו בשנים האחרונות. מדובר בחיסון המכיל שלושה או ארבעה זנים של נגיפי שפעת. מרבית סוגי החיסונים האלו מתאימים לכל האוכלוסייה מגיל חצי שנה ומעלה. ניתן לחסן איתם תינוקות, ילדים, מבוגרים, מדוכאי חיסון וקשישים. כמו כן, יש השנה גם חיסון ארבע-זני של חברת Abbott, אך חיסון זה מאושר כרגע רק לבני 18 ומעלה. לפיכך, הוא אינו מתאים לילדים.

חיסון נוסף הניתן בזריקה שאמור להגיע לארץ בקרוב, הוא חיסון של חברת סנופי-פסטר המיועד אך ורק לאוכלוסייה המבוגרת, מעל גיל 65. בקבוצת גיל זו החיסון הרגיל פחות יעיל, והחיסון של סנופי פסטר מייצר תגובה חיסונית טובה יותר. ככל הידוע לנו, לקוחות קופת חולים מכבי יוכלו לקבל את החיסון ישירות. משרד הבריאות הוא שידאג למבוטחי שאר הקופות. מנגנון חלוקת החיסון עדיין לא ברור לחלוטין (נעדכן את התוכן כשיהיה מידע נוסף). החיסון עדיין לא רשום בישראל, הוא יינתן תחת אישור מיוחד של משרד הבריאות. בחו"ל, לעומת זאת, נצבר איתו ניסיון של מספר שנים (משווק בארה"ב תחת השם Fluzone High Dose).

החיסון האחרון שהגיע לארץ נקרא FluMist, חיסון חי-מוחלש המגיע בתרסיס ללא צורך בזריקה. חיסון זה מאושר מגיל שנתיים עד 49 ומיועד בעיקר לילדים. הקופות כבר החלו לחסן באמצעותו את הילדים המבוטחים דרכן. החיסון אסור על מדוכאי חיסון ועל הסובלים מאסתמה (במידה ועברו התקף במהלך 72 השעות שלפני מועד החיסון, וטופלו בסטרואידים סיסטמיים). ישנם מקרים נוספים בהם לא ניתן לקבל חיסון חי-מוחלש, ויש להתייעץ עם האחות המחסנת או רופאת הילדים. ילדים השייכים לקבוצות מדוכאי החיסון וחולי האסתמה אמורים לקבל את החיסון הרגיל בזריקה. ילדי בית הספר בכיתות ב' עד ד' אמורים לקבל השנה את החיסון בתרסיס במסגרת שירותי בריאות התלמיד.

 

מאפייני התרכיבים הצפויים להיות זמינים בישראל בעונת 2021-2020

טבלת מאפייני התרכיבים הצפויים בחיסוני השפעת

*טבלה מעובדת מתדריך משרד הבריאות [2]

 

שאלות נפוצות על חיסוני השפעת

האם ניתן לתת לילד חיסון חי מוחלש נגד שפעת ביחד עם חיסון חי מוחלש נגד חצבת או שהם מתנגשים?

ניתן לתת את החיסון החי מוחלש בו זמנית עם כל חיסון מוחלש, מומת או סביל אחר. עם זאת, במידה והחיסונים לא ניתנים באותו הביקור, יש לשמור טווח של חודש בין חיסון השפעת החי מוחלש לבין חיסוני חצבת, חזרת, אדמת, אבעבועות רוח וקדחת צהובה.

האם ניתן לחסן את הילד בחיסון חי מוחלש נגד שפעת אם מישהו במשפחה מדוכא חיסון?

אם מישהו בקרבת הילד סובל מדיכוי חמור של מערכת החיסון ונזקק לסביבה מוגנת מפתוגנים, אין לקרב אליו את מקבל החיסון המוחלש שבעה ימים לאחר קבלת החיסון. לא כל מצב של דיכוי חיסוני מחייב זאת, ולכן במקרה של ספק, יש להתייעץ עם הרופא/ה של מדוכא החיסון.

אם אני מניקה, מותר לי להתחסן?

כן. אפילו מומלץ.

מה לגבי אלרגיה לביצים? מותר להתחסן נגד שפעת?

חיסוני השפעת מיוצרים בסביבה של ביצים. הביצים אמנם מנוקות מהמוצר הסופי ולכן גם אנשים רגישים לביצים יכולים להתחסן, אולם חומרת הרגישות משפיעה על המקום בו ניתן להתחסן. אנשים עם היסטוריה של תגובה חמורה לחלבון ביצה יכולים להתחסן רק במוסד בעל ניסיון בזיהוי וטיפול של תגובות אלרגיות חמורות. אנשים עם רגישות קלה בלבד לביצים יכולים להתחסן בכל מרפאה שנותנים בה את החיסון, בהתאם להנחיית הצוות הרפואי המטפל.

אני הרה, האם מומלץ לי להתחסן?

בהחלט. נשים בהריון נחשבות לקבוצת סיכון לסיבוכי שפעת, לכן מומלץ להן להתחסן נגד המחלה. הן נמצאות בקבוצת היעד להתחסנות לפני האוכלוסייה הכללית ואמורות לקבל הזמנה מקופת החולים. החיסון שיקבלו הוא החיסון המומת, הניתן בזריקה.

אני לא בקבוצת סיכון ולא מצליח לקבל חיסון מהקופה. האם אפשר להתחסן באופן פרטי?

כרגע לא. בעקבות המצב כל מלאי החיסונים מנוהל כרגע על ידי המדינה. נכון לכתיבת שורות אלה, החיסון ניתן לקבוצות האוכלוסייה לפי עדיפות. בהמשך, כאשר זמינות החיסונים תגדל, גם אתה תוכל להתחסן דרך קופת החולים שלך.

שמעתי שיש ילדים שמקבלים שתי מנות מהחיסון. גם הילד שלי צריך?

ילדים שטרם מלאו להם תשע שנים המתחסנים בפעם הראשונה בחייהם נגד שפעת, אמורים לקבל שתי מנות חיסון בהפרש של חודש. אם כבר התחסנו בעבר בשתי מנות לפחות (גם אם בשנים שונות), או לחילופין, אם מלאו להם תשע שנים, יקבלו רק מנה אחת.

הילדה שלי צריכה לקבל שתי מנות. לא בדקתי של איזה יצרן הייתה המנה הראשונה. מה עושים?

רצוי ששתי המנות יהיו מאותו הסוג ושל אותו היצרן, אך אם לא ניתן לתת את אותו החיסון, אפשר להשתמש גם בחיסון אחר שמותאם לגיל הילד (ניתן גם לקבל מנה אחת בזריקה והשניה בתרסיס, בהתאם לזמינות).

האם יש הבדל ביעילות החיסון החי-מוחלש לעומת החיסון המומת?

בדרך כלל שני החיסונים יעילים באותה המידה. השנה סבורים שיש אפשרות שהחיסון החי מוחלש יהיה יעיל יותר מהמומת. כרגיל עם חיסוני השפעת, את היעילות האמיתית אפשר לחשב רק בסוף העונה.

האם יש ההבדל בין תופעות הלוואי של החיסון המומת לעומת המוחלש?

לחיסון המומת בזריקה יהיו בדרך כלל תופעות של אודם, כאב או נפיחות במקום ההזרקה. ייתכנו גם תופעות קלות דמויות מחלה כחום או כאבי שרירים שימשכו ליום או יומיים. כיומיים עד שלושה לאחר קבלת החיסון המוחלש ייתכנו גם נזלת, גודש באף או כאבי גרון. את הרשימה המלאה ניתן למצוא בדף ההסבר של משרד הבריאות המקושר למטה. החיסון המוחלש לא ניתן לחולים אסתמטיים שטופלו בסטרואידים סיסטמיים ב-72 שעות שלפני מתן החיסון (בכל מקרה כדאי להתייעץ עם רופא לפני החיסון).
רוב המתחסנים לא חשים כלל בתופעות לוואי.

האם מסוכן לחסן נגד שפעת אדם שחלה והחלים מקורונה? האם מסוכן לחסן נגד שפעת אדם שעלול להיות חולה בקורונה בזמן החיסון ולא יודע על כך?

מהידע שיש לנו היום, אין בעיה בקבלת חיסונים בסמוך ואפילו בזמן מחלה זיהומית אחרת (כל עוד לא מדובר בזיהום שגורם לדיכוי חיסוני, ואז עלול להשפיע על יעילות החיסון). אין סיבה להניח שעם קורונה המצב הוא שונה.

האם החיסון נגד שפעת מגביר את הסיכון לחלות בקורונה חמורה?

לא, אין שום קשר בין החיסון לשפעת לבין הסיכון לחלות בקורונה.

האתר מנוהל ומתוחזק ע"י עמותת מדעת

פיתוח: דניאלה קרני-הראל

עיצוב ומיתוג: כרמי אהוביה


תרומה לעמותת מדעת

אנו עושים כל מאמץ כדי להנגיש מידע מבוסס-ראיות ומהימן בנושאי בריאות. אנו משקיעים זמן ומשאבים רבים על מנת שהמידע המובא באתר יהיה העדכני והמדוייק ביותר, מגובה במקורות מדעיים ותואם את הידע המקצועי בתחומים הרלוונטיים. יחד עם זאת, אין במידע שבאתר כדי להוות המלצה רפואית. אנו מעודדים את מי שחפץ בהמלצות ועצות פרטניות בנושאים רפואיים לפנות באופן אישי לרופא/ה מורשה/ית או לבעל/ת רשיון באחד ממקצועות הבריאות הרלוונטיים.

מוזמנים לקרוא עוד על תהליך יצירת התוכן שלנו

הפרטיות שלכם חשובה לנו
האתר של מדעת עושה שימוש בעוגיות על מנת ליצור חוויה נעימה לכל המבקרים, אתם מוזמנים לקרוא על זה עוד ב דף תנאי המשתמש שלנו

Midaat © 2024 | מדעת - למען בריאות מושכלת