מדעת עושה סדר – המסכות בטוחות לשימוש

השמועה שמסכות מסוכנות לבריאות הגיעה גם אליכם? אז זהו, שלא. מדעת עושה לכם סדר.

4.8.2020

נגיף הקורונה מדבק למדי, והוא יכול להתפשט בדיבור ואפילו בנשימה. לעת עתה הראיות מרמזות כי ההדבקה הינה באופן טיפתי (בדומה לנגיף השפעת העונתי), אך במקרים מסויימים ייתכן גם מעבר באוויר, הדבקה אירוסולית – בטיפות קטנות יותר, בדומה לנגיפים מדבקים יותר כמו נגיף החצבת. עם זאת, ידוע כי ללא החלת הגבלות ובהיעדר חיסון, כל חולה ידביק בממוצע 2—3 אנשים. כלומר, מדובר בנגיף המדבק פי שניים יותר משפעת. נוסף על כך, היום אנחנו יודעים שהנגיף יכול לדבק גם מספר ימים לפני הופעת התסמינים, ושמי שנמצאו חיוביים לנגיף מדבקים גם אם אינם מציגים תסמינים כלל (א-סימפטומטיים). 

מסכה מגנה בעיקר על סביבתו של החובש, שכן היא אינה מאפשרת לרוק ולהפרשות מדרכי הנשימה שלו להתפזר. היא מגנה גם על אפו ועל פיו של החובש ממגע בנוזלים המכילים את הנגיף.

בתחילת המגיפה, לא ידענו כי הנגיף כה מדבק טרם הופעת התסמינים, וכי קיימים אנשים שכלל לא יפתחו תסמינים. סיבות אלה יחד עם מחסור עולמי במסכות, גרמו לכך שבתחילה לא הייתה המלצה גורפת לשימוש במסכות. כיום הידע לגבי יעילות המסכות במניעת הדבקה מבוסס יותר, וכלל ארגוני הבריאות ממליצים על השימוש בהן. חבישת מסכות מומלצת בנוסף לשמירה על ריחוק פיזי ולשטיפת ידיים תכופה, ובפרט כאשר לא ניתן להקפיד על ריחוק מספיק.

האם המסכות פוגעות בבריאות? יש הטוענים שהמסכות מפריעות לנשימה עד כדי כך שהן מורידות ריווי חמצן ומעלות את ריכוז הפחמן הדו-חמצני (פד"ח) בדם. חששות אלו אינם מבוססים. ראשית, מסיכות כירורגיות ומסיכות בד המומלצות לשימוש הציבור הרחב, אינן צמודות מספיק כדי להפריע לזרימת האוויר וכדי לכלוא פד"ח. המסכה מאפשרת זרימת אוויר מעליה, מתחתיה ומצדדיה, ועל כן ניתן להניח שהרכב האוויר זהה לאוויר הננשם בלעדיה (להוציא טיפות גדולות המכילות נגיפים, שאותן המסכות מיועדות לעצור).

שנית, המסכה אינה אטומה. היא אמנם יכולה לחסום רסיסים של רוק בקוטר מיקרומטרים בודדים, אך החורים המזעריים במסכה בהחלט מאפשרים מעבר חופשי של מולקולות גז כמו חמצן ופד"ח, שגודלן קטן בהרבה מרסיסי הרוק. ידוע כי בהליכים רפואיים שונים, למשל ברפואת שיניים או בחדר ניתוח, נעשה שימוש במסכות כירורגיות במשך מספר רב של שעות וברציפות – מעולם לא נרשמה בעיה בנושא. לצורך הדגמה מצורף סרטון של רופאה שחבשה ארבע שכבות של מסכות, ותעדה את ריווי החמצן בדם שלה, שנותר ללא שינוי [1].

יחד עם זאת, מסכות עשויות לגרום לתחושה של קוצר נשימה. הן מונחות על הפה ועל האף, ולכן מעלות את ההתנגדות לנשימה. כמו כן הן עשויות לגרום לעלייה בלחות באזור הפנים. ולכן לאי נוחות. כאן יש להדגיש כי מסכה לחה או רטובה אינה יעילה, ויש להחליפה במסכה חדשה ויבשה. סיבה נוספת להחלפה תדירה של המסכות (מדי כמה שעות עבור מסכה כירורגית, או מדי יום עבור נשמית N95 ודומותיה), היא שהמסכה עלולה להזדהם בעקבות המגע עם העור והשימוש הממושך. בתנאי החום והלחות שנוצרים במסכה, מזהמים אלו יכולים להתרבות, ולמעשה לגרום לכך שהיא תהווה מקור לתחלואה – במקום הגנה. לכן, חשוב להימנע מנגיעה מיותרת במסכה, יש לשטוף או לחטא ידיים לאחר כל מגע, ולהחליפה בתדירות גבוהה. מסכות רב פעמיות יש לכבס בהתאם להנחיות משרד הבריאות, בטמפ׳ גבוהה ומדי יום.

ראוי לציין כי יש קבוצות מיעוט קטנטנות באוכלוסייה, שעבורן המסכה עשויה לגרום לתוצאות בריאותיות שליליות. ביניהן קבוצה קטנה מאוד של אנשים עם מחלות ריאה (מקרי קיצון), וכן אנשים עם הפרעות נפשיות מסוימות כמו קלסטרופוביה.

[1] https://www.bbc.com/news/av/uk-england-leeds-53503124/coronavirus-doctor-records-oxygen-level-while-wearing-several-face-masks

יעילות המסכות:

[2] https://www.bbc.com/news/av/uk-england-leeds-53503124/coronavirus-doctor-records-oxygen-level-while-wearing-several-face-masks

[3] https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2768532

[4] https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31142-9/fulltext#seccestitle150

בטיחות המסכות:

[5] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29395560/

 

האתר מנוהל ומתוחזק ע"י עמותת מדעת

פיתוח: דניאלה קרני-הראל

עיצוב ומיתוג: כרמי אהוביה


תרומה לעמותת מדעת

אנו עושים כל מאמץ כדי להנגיש מידע מבוסס-ראיות ומהימן בנושאי בריאות. אנו משקיעים זמן ומשאבים רבים על מנת שהמידע המובא באתר יהיה העדכני והמדוייק ביותר, מגובה במקורות מדעיים ותואם את הידע המקצועי בתחומים הרלוונטיים. יחד עם זאת, אין במידע שבאתר כדי להוות המלצה רפואית. אנו מעודדים את מי שחפץ בהמלצות ועצות פרטניות בנושאים רפואיים לפנות באופן אישי לרופא/ה מורשה/ית או לבעל/ת רשיון באחד ממקצועות הבריאות הרלוונטיים.

מוזמנים לקרוא עוד על תהליך יצירת התוכן שלנו

הפרטיות שלכם חשובה לנו
האתר של מדעת עושה שימוש בעוגיות על מנת ליצור חוויה נעימה לכל המבקרים, אתם מוזמנים לקרוא על זה עוד ב דף תנאי המשתמש שלנו

Midaat © 2024 | מדעת - למען בריאות מושכלת